default

Get a quote

Sportssatsingen startet som en hobby – nå utgjør den 20 prosent av omsetningen

Sportssatsingen startet som en hobby – nå utgjør den 20 prosent av omsetningen

 

IDTs rulleski er blitt markedsledende i Norge. Nå øker de satsingen i utlandet.

Historien om IDT Sports starter etter OL i Torino i 2006. Smørebom og dårlige resultater ledet til øyeblikket som iverksatte Svein Iversbakkens tanker om å hjelpe til.

– Det startet med tårene til Marit Bjørgen etter OL i Torino, sier Iversbakken kort.

Samarbeidet mellom Toten-bedriften, Olympiatoppen og Skiforbundet ble startet kort tid etter. Det første de utviklet var en ny teknologi for sliping av ski som gjorde seg gjeldende allerede under OL i Vancouver. Slip fra Toten resulterte i tre gull og en bronse.

Flere produkter

Etter suksessen i Vancouver fortsatte samarbeidet. De neste produktene som IDT var med på var måleinstrumentet «Skianalyzer» og rillejern.

Så var det tid for rulleski. De to nevnte produktene ble utviklet i tett samarbeid med blant andre Marit Bjørgen, hun var også sentral i utviklingen av rulleskiene.

– Fokus for oss har hele tiden vært å lage en ski som er den beste og som alle landslag ønsker å gå på, sier Iversbakken.

Tidligere langrenns- og skiskyttertrener Egil Kristiansen og skismører Ronnie Frydenlund Hansen er noen av navnene som har vært viktige for utviklingen av produktene på Lena.

– Samarbeid har vært nøkkelen. Mange innspill, tett samarbeid mellom ingeniører og toppidretten, sier Iversbakken og legger til:

– Jeg må også få trekke fram vårt mangeårige samarbeid med Ingvild Flugstad Østberg. Hun var med fra starten både på utvikling og design.

IDT har også utviklet klisterskinne og smørejern med avsug. De innreder også smørehengere på bestilling.

– Det er blitt butikk det også, sier Iversbakken.

Markedsledende

Totningenes rulleski har også blitt svært populære. Siden de første rulleskiene kom i 2012 har mye skjedd. Med sponsoravtaler med blant annet Johannes Høsflot Klæbo, Ingvild Flugstad Østberg og Frida Karlsson har rulleskiene fra Toten nå blitt markedsledende i Norge.

– Vi har jobbet hardt og vært ute for å levere overalt. Det har gitt resultater og vi har fått skia ut, sier Morten Iversbakken, sønnen til Svein og markedsleder i IDT.

Det er også IDT som leverer rulleski til samtlige av de norske landslagene som går eller sitter på ski. De har også avtaler med landslaget til Italia, USA, Tyskland og Sverige.

Eksport

Målet nå er å øke eksporten ytterligere.

– Vi leverer nå til nesten hele verden utenom Afrika og Sør-Amerika. Vi ønsker å fortsette veksten vi har hatt og da er det eksport vi må ta tak i, sier Morten Iversbakken.

– Hvor mange rulleski har dere solgt det siste året?

– Det er en lukket sak å fortelle antallet ski vi har solgt. Det opplevde vi med en gang vi kom inn i bransjen, at det er noe man ikke forteller. Så den leken har vi bare blitt med på vi, sier Morten Iversbakken og legger til:

– Folk får regne litt selv på det.

Sportssatsingen til IDT utgjør omkring 20 prosent av selskapets totale omsetning.

Del:
Toten-teknologi på plass i Nordsjøen
Forrige

Toten-teknologi på plass i Nordsjøen

Neste

Møt oss på Stockholm Furniture & Light Fair!

Møt oss på Stockholm Furniture & Light Fair!